Tot mai mulţi oameni se agită cu campania asta Anti Click, a devenit un fel de misiune pentru ei să lupte împotriva titlurilor tabloide. Şi vorbim de oameni de altfel educaţi, cu oarece situaţie socială şi materială. Fraţilor, campania e greşită din start. Şi asta din două mari aspecte:

1. Când vânezi clickuri cu titluri stupide gen “Incredibil, aşa ceva nu s-a mai întâmplat”, “Asta schimbă totul” şi altele care în general spun “Click aici”, te adresezi din start unui public pe măsură. Public stupid adică.

De ce s-ar apuca nişte oameni, ceva mai răsăriţi decât media, majoritatea cu joburi curate, de birou, să cosmetizeze coteţul de porci de la Tanti Marghioala din fundul satului? Cui îi pasă ce scrie Cancan, Wowbiz, Libertatea şi Click?

Mai înţelegeam dacă femeile de la curăţenie din Auchan se apucau să protesteze vis-a-vis de titlurile tabloide, dar cine face campania? Consumatorii obişnuiţi de tabloid sau…?

Campania asta Anti Click nu face altceva decât să legitimeze producţiile tabloide şi presa de tip senzaţional fâsâit. Nu mai simplu e să ignori total respectivul conţinut? Şi mai mult, cum ajunge conţinutul ăla senzaţionist la tine? Pe Facebook, unde se pescuiesc bibanii cu astfel de titluri stupide,  te obligă cineva să urmăreşti paginile care recurg la astfel de practici? Nu e alegerea fiecărui utilizator căror pagini să dea like şi ce să urmărească sau nu în newsfeed?

2. Presa e în criză, indiferent că-i presă de tip tabloid sau nu. Vânătoarea de clickuri vine şi ca o consecinţă a bugetelor tot mai mici.

Uite că trecerea de la print la online nu a dezgropat nici o comoară, aceleaşi instituţii de presă au aceleaşi probleme financiare, iar jurnaliştii sunt tot mai puţini în peisaj. Au fost înlocuiţi de tineri studenţi entuziaşti (nimic rău în asta), care doar se bucură că au un job (iarăşi nimic rău, felicitări), dar care nu-s interesaţi câtuşi de puţin de deontologie, de a informa corect publicul, de jurnalism (şi aici nici măcar nu-i vina lor, ci a şefilor care asta au căutat, asta au angajat).

Şi referitor la partea presei care în trecut era considerată de calitate, până când specialiştii SEO au devenit mai importanţi decât jurnaliştii într-o redacţie: titlurile astea sunt date în disperare de cauză, mai mult de nevoie decât de voie.

S-a intrat într-un cerc vicios, s-a ajuns în momentul în care nu mai contează ce scrii dacă nu ai desui vizitatori. Şi de-aici goana după unici. Ca să te bage cineva în seamă, fiindcă altfel degeaba scrii calitate. Însă dacă goana după unici nu va avea succes, oricum se vor opri.

În orice caz, singura campanie anti-click ar trebui să fie ignorarea totală. Timpul trece, sita cerne.

anticlick