Am pozat acum vreo 8 ani, în decembrie 2005, eliberarea canalului Sulina de epava Rostok. De la faţa locului, operaţiunea s-a văzut mult mai impresionantă decât pare acum, când discutăm cifre seci.

Imagini de-atunci se găsesc pe Mediafax şi câteva (diferite de ce a apărut atunci) mai jos.

rostok rostock

rostok

rostok

rostok

Textul colegului (Ovidiu Amălinei) cu care am fost la faţa locului spunea cam aşa:

Eşuarea navei ucrainene Rostok, în septembrie 1991, pe canalul Sulina, în apropierea localităţii Partizani, a fost considerată una dintre cele mai mari catastrofe petrecute pe Dunăre. Circulaţia pe canalul Sulina a fost practic sugrumată dintr-o lovitură şi a fost nevoie de eforturi imense pentru a face o rută ocolitoare. Rută nu lipsită de primejdii. Marinarii au numit locul “Cotul dracului”, iar în timp nu au lipsit incidentele care să-i întărească faima. Marinarii au ajuns să crească că epava este blestemată, iar dacă ţinem cont de dezastrul financiar pe care l-a lăsat în urmă, mai că îţi vine să crezi că povestea are un miez de adevăr. De-a lungul timpului, au fost mai multe încercări de îndepărtare a epavei, dar ele s-au soldat doar cu îndepărtarea unor bucăţi din navă.

Demarată în noiembrie 2004, finalizarea lucrărilor a fost fixată pentru aprilie 2005. Se miza pe o intervenţie în forţă, la faţa locului fiind aduse utiliaje puternice şi echipe de scafandri dintre cele mai bune din lume. Treptat, au început să apară complicaţiile: aluviunile din navă aveau consistenţa betonului, iar în magaziile navei se mai afla încă destulă marfă – baloţi de oţel. Iarna a adus geruri şi sloiuri cumplite, iar vara a adus inundaţii de proporţii nemaiîntâlnite de zeci de ani. Nu a lipsit nici… gripa aviară ! Dar cele mai cumplite încercări au fost când doi scafandri – unul britanic şi unul american – şi-au pierdut viaţa în timp ce lucrau în adâncuri. Ranfluarea navei s-a finalizat, în cele din urmă, în decembrie 2005.

Erau vremuri când presa încă se mai făcea de la faţa locului, nu doar de pe Google. Par aşa de îndepărtate vremurile alea…

Un amănunt interesant din ziua de azi e că agenţiile de presă au greşit numele epavei şi a consorţiului format s-o îndepărteze, de-asta nu prea vedeţi imagini de la faţa locului peste tot în media, că nimeni nu a ştiut cum să caute, şi oricum poze cu Ponta are toată lumea.

Nava fiind ucraineană, se chema Rostok, nu Rostock, aşa cum a apărut peste tot în presa românească. Căutaţi articole despre Rostock şi veţi vedea câţi şi-au făcut documentarea proprie pentru articole şi câţi au practicat, din nou, jurnalismul copy-paste. Ca să vedeţi ce poate însemna o literă.

rostock ponta

Ai fi zis că e uşor să te prinzi, fiind o navă de origine sovietică, nu se scrie în stil american, cu ck, ci în stil sovietic, cu k simplu. Am văzut

Vorba aia, înc-o zi, înc-o poveste din media românească.

PS:  nu ştiu dacă articolul de pe BizLawyer, în care se găsesc ambele denumiri ale navei, e o compilaţie între anchetă proprie şi copy-paste din alte surse, dar ştiu că apar ambele denumiri, şi Rostok şi Rostock. O fi şi asta o strategie.

rostok

rostok

Foto: Viorel Dudău, vedeţi şi nota din subsolul site-ului: “Nu folosiţi imagini de pe dudau.ro fără acordul SCRIS al proprietarului”.