Nu e o noutate că oamenii au devenit din ce în ce mai superficiali, datorită avalanşei de ştiri şi informaţii cu care sunt bombardaţi zi de zi. Şi de parcă nu era destul zgomotul din mass media, în ultimii ani a venit în ajutor şi social media.

Ieri, sute de oameni au distribuit pe pagina lor de Facebook o poză cu o fată dispărută.

disparuta

Era o glumă, după cum a precizat vreo două ore mai târziu cea care a publicat afişul. Dar oamenii nu au mai văzut şi precizarea, au văzut doar poza, scrisul mare “Dispărută” şi au distribuit mai departe. 373 shares înseamnă că mii de oameni au văzut poza şi, probabil, au considerat-o pe respectiva fată chiar dispărută.

gluma facebook

O glumă ca toate altele, mai bună sau mai proastă, asta rămâne să stabilească ele, în cercul lor de prieteni. Însă de câte ori n-aţi văzut pe Facebook astfel de postări? De câte ori aţi şi verificat, cumva, dacă ce răspândiţi mai departe corespunde realităţii?

O ştiţi pe fetiţa unui coleg/colegă din BRD Finance, a cărei mamă moare în fiecare săptămână şi care are nevoie URGENTĂ de sânge B3 Negativ de vreo 5-6 ani încoace?

Este nevoie urgenta de sange B3 NEGATIV – fata nou nascuta a colegului meu. Sotia lui a murit saptamana trecuta. Poate se gaseste cineva… Va rog sa trimiteti mai departe pana se gaseste o persoana ce poate si doreste sa salveze acest bebelus. Numarul de telefon il aveti aici : 0741 864 495 0765 262 424.

Sigur o ştiţi, e un mesaj care circulă peste tot, îl văd aproape zilnic pe Facebook sub diverse forme, semn că nimeni nu dă măcar o simplă căutare pe Google să se intereseze ce-i cu fetiţa aia.

Inclusiv vedete, care ar trebui să fie totuşi mai atente cu ce publică, au crezut orbeşte şi au distribuit mesajul cu nonşalanţă către audienţa lor (nu tocmai mică, îmi închipui).

nevoie urgenta de sange

Un posibil răspuns e publicat aici, o fi adevărat sau nu – nici nu contează, ideea e că fetiţa aia nu poate fi nou-născută 6 ani la rând, dar lumea îi distribuie mesajul zilnic.

Ce leagă în comun cele 4 mesaje? – numerele de telefon. La aceste numere de telefon nu răspunde nimeni, însă ele sunt folosite ca şi Honey Pot. Adică sunt folosite pentru aflarea unor numere de telefon valide deţinute de potenţiale victime. Ulterior, folosind alte numere de apel (cartele prepay),  pe  numerele de apel captate se vor face încercări phishing sau de  social engineering.

Aflăm astfel că glumele nevinovate de mai sus alimentează o superficialitate care, treptat, ne îmbolnăveşte societatea. Ne vulnerabilizează. Ne face uşor de manipulat.

Aşa vrem să trăim? Să ne punem toată încrederea în numărul de like-uri şi de share-uri? Ajungem să ne conducă vizitatorii unici? Ăsta ar trebui să fie etalonul de încredere?

Ajungem să nu mai gândim cu propriul creier? Ne lăsăm conduşi de Facebook şi Twitter?

sursa foto