“Nu avem buget pentru poze”. Aud tot mai des în ultima vreme expresia asta.
Oamenii, când lansează un proiect online, alocă buget pentru domeniu, găzduire, crearea unui site, promovare pe Facebook sau Google. E de la sine înțeles că au alocat deja buget și pentru curent, internet, computere, hai poate şi licenţe la softurile folosite.
Probabil că nu stau în mijlocul străzii, deci au alocat ceva buget şi pentru chiria unui birou sau măcar pentru locuinţa proprie. Cu siguranţă alocă ceva buget şi pentru femeia de servici, că doar dă cu mătura femeia, munca trebuie răsplătită. Dacă-s mai moderni, îşi găsesc nişte cafenele cool şi le folosesc pe post de birou, dar prin rotaţie, să nu devină monoton. Sigur, trebuie alocat ceva buget pentru cafea şi ice tea în cazul ăsta, chiar şi pentru o mică şpăguţă zilnică la chelneri. Oamenii ăia muncesc, iar munca trebuie răsplătită. Nu că ar fi obligatoriu, dar contribuie la o atmosferă relaxată. Cu toţii ne dorim o atmosferă cât mai relaxată.
Dacă merge treaba, deja alocăm buget şi pentru munca aia robotică, monotonă, munca aia care nu ne place dar trebuie făcută, ştiţi voi, tabele, contacte etc., nouă ne place să fim creativi, nu să ameţim între Google şi Excel.
Comandăm mâncare? Păi alocăm nişte buget, că doar trebuie să mâncăm, nu? Dar să alocăm nişte buget şi pentru băiatul care ne-o livrează. Avem de trimis/primit colete? Păi buget. Şi pentru o mică şpăguţă la curier, da ştiu, are salariu, dar merge o şpăguţă.
În general oamenii alocă buget pentru orice. Pentru maşina aia de gunoi care vine în fiecare zi. Pentru paznicul de la bloc, pentru femeia care ne face curat în casă sau la birou o dată pe săptămână, pentru taxi, pentru metrou. Şi, de ce nu, pentru sufletul nostru, să ne simţim mai buni, că doar afacerile nu ne-au acaparat cu totul, alocăm un mic buget şi pentru cerşetorii din centru, oameni necăjiţi.
Dar pentru poze? ‘Ai mă laşi? Păi ce buget să alocăm pentru poze nene?? Da, ne trebuie, să ne promovăm pe Facebook, să le punem pe site, să facem o prezentare la conferinţa aia de săptămâna viitoare, să dăm bine în faţa breslei, dar… n-avem buget pentru poze. Şi în fond ce fac fotografii ăia, apasă un buton, nu e ca şi cum ar munci.
Ei, na, şi-au cumpărat aparatură scumpă, îngheaţă de frig sau se topesc de căldură, umblă de nebuni prin ploaie sau zăpadă, stau până târziu în noapte să prelucreze, se duc la workshop-uri, îşi cumpără cărţi şi albume să înveţe continuu, îşi storc creierii să mai creeze ceva… păi ce i-am pus eu?!? Luăm poze de pe google, weheartit, pinterest, flickr, click dreapta save as şi aia e. Uite, ca să fim fair play, specificăm sursa de unde am “luat” pozele şi nu mai au ce ne face, doar le-am dat credit, nu e ca şi cum ar fi protejaţi de vreo lege. Nu, nu-şi pot plăti întreţinerea cu linkul nostru, nu se plăteşte la supermarket din creditul dat de noi, nici măcar la F64 nu acceptă surse contra carduri de memorie, dar n-avem ce face… n-avem buget pentru poze.
“Nu avem buget pentru poze” aud cel mai des când hoţii de imagini îşi motivează furtul. Fie că e vorba de companii mari, fie că-s bloguri, fie că-s proiecte mici şi tot la început de vreo 3 ani, fie că-s oameni obişnuiţi, au buget pentru orice altceva, mai puţin pentru poze.
Interesant e că toată lumea are nevoie de fotografie, dar nimeni nu vrea s-o plătească.
Scuze pentru locul ăla liber de sus, n-am avut buget pentru poze.
Update: ca un exemplu, după ce-am publicat articolul, Premierul României, Victor Ponta, îşi arăta pe Facebook preţuirea pentru China folosind o poză “împrumutată”. Fiind atenţionaţi, cei care se ocupă de pagina de Facebook oficială a Premierului României, nu au găsit potrivit să cumpere imaginea, ci au şters-o. Probabil n-au buget pentru poze.
QED.